عوامل مؤثر بر قیمت بلیط هواپیما و توضیح هر یک از آنها

 

بلیط

هواپیما از زمانی که به عنوان یک وسیله ی نقلیه شناخته شد تا به امروز،گران ترین وسیله برای سفر و جابجایی بوده است.در واقع قیمت بلیط هواپیما نسبت به سایر وسایل مانند قطار بسیار بالاتر است و به مراتب سفر با آن نیز لذت بخش تر و راحت تر است.برای بسیاری از کسانی که تا کنون تجربه ی سفر با هواپیما را نداشتند،معمولن قیمت اولین مساله ایست که کنجکاوی آن ها را در پی دارد و به همین دلیل در این پست به این موضوع می پردازیم که چه عواملی قیمت بلیط هواپیما را تعیین می کنند.

نوع بلیط هواپیما در تعیین قیمت بلیط هواپیما

بلیط هواپیما به دو دسته ی سیستمی و چارتری تقسیم می شود.

به طور کلی در بلیط هواپیمای چارتری ، قیمت به مراتب کمتر از بلیط هواپیمای سیستمی است.

دلیل بارز این موضوع این است که در بلیط هواپیمای چارتری،آژانس های هواپیمایی به دلیل آنکه تمام صندلی های یک هواپیمارا پیش خریداری میکنند و سپس آن را به مشتریان خود می فروشند،از تخفیف بهره مند می شوند و بنابراین بلیط ها را با قیمت ارزان تری نسبت به بلیط هواپیمای سیستمی برای فروش عرضه می کنند.

قیمت بلیط سیستمی در تمام نقاط یکسان است،اما بلیط های چارتری دارای قیمت های متغیری هستند.قیمت بلیط های چارتری در زمانی که تقاضا برای سفر زیاد باشد مانند تعطیلات رسمی،کمی بالاتر از حالت معمول است.

سن مسافر در بلیط نوع سیستمی

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلیط هواپیما،سن مسافر است.قیمت بلیط کودکان نسبت به بلیط بزرگسالان کمتر است.

البته این موضوع تنها در مورد بلیط هواپیمای چارتری صدق میکند و در بلیط سیستمی تفاوتی ندارد که بلیط برای بزرگسال خریداری می شود یا برای خردسال و قیمت یکسان است.

فاصله ی میان مبدا و مقصد سفر

طبیعیست که هر چقدر فاصله ی بین مبدا و مقصد بیشتر باشد،قیمت بلیط نیز بیشتر است.

داخلی یا خارجی بودن سفر

همانطور که می دانید قیمت بلیط پرواز به خارج از کشور گران تر از بلیط سفرهای داخلی است و این مورد نیز یکی از مواردیست که روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر گذار است.

موقعیت زمانی خرید بلیط

از عوامل دیگری که بر روی تعیین قیمت بلیط هواپیما تاثیر دارد،زمانیست که قصد خرید بلیط هواپیما را دارید.

زمان هایی که تقاضای زیادی برای سفر با هواپیما وجود دارد،قیمت بلیط کمی بالاتر می رود.

برای مثال تعطیلات رسمی و تعطیلات عید تقاضا را برای سفر با هواپیما افزایش خواهند داد.

کلاس پروازی

کلاس پروازی از دیگر موارد مؤثر بر تعیین قیمت بلیط هواپیما است.

پروازهای هواپیمایی به طور کلی به سه دسته ی فرست کلاس،بیزنس کلاس و اکونومی تقسیم می شود.

اگر بخواهید با پرواز فرست کلاس سفر کنید،باید پول بیشتری بابت بلیط بپردازید،به دلیل آنکه در فرست کلاس امکاناتی خواهید داشت که در سایر پروازها از آن ها برخوردار نخواهید بود،امکاناتی از قبیل تلویزیون،لپ تاپ،مبل تک نفره،اینترنت،منوی غذای سفارشی و…

در پروازهای فرست کلاس معمولن تعداد مسافرین بسیار کم است و کل تعداد افرادی که در یک سفر حضور دارند شاید در حدود 20 نفر باشند.

اکونومی در بین سه نوع کلاس پروازی،پایین ترین قیمت را دارد و بیزنس کلاس از لحاظ قیمت و امکانات به نوعی بین اکونومی و فرست کلاس قرار دارد.

نام و برند شرکت هواپیمایی

برندها و شرکت های گوناگونی در ایران در حوزه ی سفرهای هواپیمایی فعالیت می کنند و اغلب آن ها نرخ های مخصوص به خود را دارند و برخی از این برندها به دلیل سابقه و نوع خدماتی که ارائه می دهند ، قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارند.

مقاصد محبوب

مقاصد محبوب مقاصدی است که مسافران زیادی به آن جا سفر میکنند،مانند مناطقی که گردشگران را به خود جذب میکند و یا پایتخت کشورها و شهرهای بزرگ و تفریحی.

قیمت بلیط در این شهر ها نسبت به سایر شهر ها بالاتر است.

زمان خرید بلیط

اگر می خواهید بلیط هواپیما را با قیمت کمتری خریداری کنید،بهتر است چند روز قبل از سفر بلیط را خریداری کنید،پروازهایی که یک یا دو هفته قبل از پرواز رزرو می شوند معمولن گران تر از حالت معمول تمام می شوند.

سفر در اواسط هفته

سفر در اواسط هفته به دلیل مسافران کمتر در این موقعیت زمانی،نرخ هزینه ی کمتری را میطلبد.

امکانات پرواز

پروازهایی که در آن امکانات خوبی مانند مواد غذایی و .. به شما ارائه می دهند،دارای قیمت بلیط بیشتری هستند.

رقابت ایرلاین ها

رقابت ایرلاین ها و قیمت بلیط

اگر رقابت بر سر یک مسیر زیاد باشد،قیمت بلیط آن مسیر کمتر از حالتیست که محدودیت در مورد پرواز به یک منطقه توسط ایرلاین ها وجود دارد.

برای مثال اگر مقصد شما شهری باشد که هواپیماهای زیادی به آن جا رفت و آمد می کنند،قیمت بلیط به دلیل رقابت زیادی که وجود دارد کمتر است.

متغیر بودن تاریخ پرواز

طبیعیست که اگر برای سفر در تاریخ زمانی شخصی خود پا فشاری داشته باشید،باید بلیط را با قیمت بیشتری تهیه کنید،اما اگر تعیین کننده ی زمان سفر خود ایرلان باشد،قیمت بلیط هواپیما کمتر است.

هزینه ی لوازم و بار مسافر

اگر مسافر وسایلی همراه خود داشته باشد که وزن آن ها از 25 یا 30 کیلوگرم بیشتر باشد،بایستی هزینه ی بیشتری بابت پرواز خود بپردازد.

فرودگاه مقصد

اگر فاصله ی فرودگاه تا شهر زیاد باشد،قیمت بلیط از حالتی که فرودگاه داخل و یا نزدیک شهر باشد ارزان تر خواهد بود.

انتخاب صندلی

انتخاب صندلی مورد دیگریست که بر قیمت بلیط تاثیر گذار است.اگر می خواهید در هنگام پرواز خود کنار پنجره بنشینید و از مناظر هوایی لذت ببرید،باید هنگام رزرو بلیط،هزینه ی اضافی بپردازید.

 

جمع بندی عوامل مؤثر بر قیمت بلیط هواپیما:

همانطور که در این پست اشاره کردیم،موارد زیادی بر روی قیمت تمام شده ی بلیط هواپیما تاثیرگذار هستند.در این پست سعی کردیم به تمام عواملی که میزان قیمت بلیط هواپیما را تعیین میکنند اشاره کنیم.عواملی مانند نوع بلیط و چارتری یا سیستمی بودن آن،کلاس پروازی،فاصله ی مبدا تا مقصد سفر،تاریخ پرواز،زمان خرید بلیط و..

با توجه به نکات گفته شده ،می توانید بلیط هواپیمای سفر خود را با قیمت کمتر و اقتصادی تر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.